Elhagyott kerékpárok bérbeadásából finanszírozza afrikai fejlesztő projektjeit a dán Baisikeli szervezet.
A Koppenhága utcáin szerteszét heverő elhagyott bringák már régóta okoznak fejfájást a dán hatóságoknak. Időnként begyűjtik őket, egyre nagyobb raktárakban tárolják, árveréseket tartanak. Pár évvel ezelőtt pályázatot írtak ki civileknek: ugyan kezdenének már valamit a rengeteg ócskavassal.
De hogy kerül ennyi bicikli az utcára? Az egyik magyarázat a dán fogyasztói társadalom: a városokban a legtöbben két keréken közlekednek, könnyen, és viszonylag gyakran vesznek újat, a használt kerékpároknak pedig nincs nagy piaca, így nem nagyon törődnek velük. A másik, érdekesebb magyarázat, amit a megkérdezett helyiek fele készségesen ad elő az érdeklődőknek: bringát lopni nem számít nagy bűnnek náluk. A budapesti dán nagykövet szavaival "Nagyon becsületesek vagyunk, de közmondásos, hogy mindenki ment már haza részegen más kerékpárján. Bevallom, én is." Az elkötött – nem használnak lakatokat, a kereket lezáró szerkezetet pedig nem kunszt kinyitni – drótszamarat aztán letámasztja valahol az ember. Itt jön a magyaroknak talán hihetetlen fordulat. A károsult bejelenti a lopást, majd telefonon(!) jelenti a biztosítójának. A biztosító fizet, a kárvallott pedig vesz egy vadonatúj biciklit. Ha hónapokkal később előkerül a lopott darab, vagyis valaki veszi a fáradtságot és bejelenti ha gazdátlan bringát lát rozsdásodni, az ilyen ügyekkel túlterhelt rendőrség pedig felhívja a tulajt (nagyon komolyan veszik az azonosítószámos nyilvántartást), az általában nem kéri. Ha visszakérné, vissza kellene fizetnie a kártérítést a biztosítónak. A rendőrség totálkárosnak (túl rozsdásnak) könyveli a szerencsétlen jószágot és egy raktárba szállítja.
A Baiskeli önkéntesei kiválogatják és felújítják a még használható bicikliket. Egy részüket bérbe adják turistáknak, konferenciáknak, külföldi diákoknak, városnéző túrákat szerveznek velük. A többit az afrikai projektek részeként Sierra Leonéba és Tanzániába szállítják, átalakítják áru- és vízhordásra, betegszállításra (a képen), gyerekeknek stb., szerelőket képeznek és szociális vállalkásban műhelyeket hoznak létre.